Vad gäller vid en felaktig utbetalning?

Hej där . Skulle skicka en gåva till barncancerfonden för en begravning av en släkting , har aldrig gjort det förut och googlade och fixade allt med att en faktura skulle skickas till mig för betalningen .

Begravningen är 1 vecka bort .

När jag fick bekräftelsemailet så såg jag till min bestörtning att det var till canserhjälpen istället , skickade via mail direkt att jag ville annulera betalningen . Funkar det eller är det bindande nu ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

När du betalade till cancerhjälpen istället för till barncancerfonden gjorde du en felaktig utbetalning (solutio indebiti). Huvudregeln inom svensk rätt är att sådana felaktiga utbetalningar ska gå tillbaka, alltså att du ska få tillbaka pengarna. Detta enligt den civilrättsliga regeln condictio indebiti. Denna princip är inte reglerad i lag utan återfinns i praxis och doktrin. Det finns dock undantag från denna huvudregel där den som mottagit pengarna får en rätt att behålla dem.

Ett av undantagen är om motparten i god tro inrättat sig efter betalningen. Detta undantag passar bäst när mottagaren är en privatperson, företag och liknande anses inte i samma utsträckning kunna inrätta sig efter felaktigt mottagna pengar i god tro. Även tidsaspekten spelar här en roll, om den som betalade oavsett underättar motparten om detta är det inte troligt att motparten hunnit inrätta sig efter betalningen.

Ett annat undantag är om betalningen framstod som en disposition från betalarens sida. Detta innebär att om mottagaren tror att den som betalade ville göra detta, oavsett om personen var skyldig att göra detta eller inte, kan mottagaren få en rätt att behålla pengarna.

Slutsats
Huvudregeln är alltså att du ska få tillbaka dina pengar. Det första undantaget är troligen inte tillämpligt med tanke på att du direkt skickade ett mail till cancerhjälpen där du förklarade ditt betalningsmisstag. Det andra undantaget verkar vid en första anblick kunna vara tillämpligt. Det är mycket troligt att cancerhjälpen uppfattar betalningar som dem får som en disposition från betalarens sida med tanke på att cancerhjälpen är en ideell organisation dit många personer skänker pengar. Men i och med att du direkt underrättade dem om att du betalat till dem av misstag borde din betalning inte ha framstått som en disposition. I och med att du direkt underrättade cancerhjälpen om din felaktiga utbetalning hann de förmodligen inte ens se din inbetalning innan du skickade ditt mail där du förklarade saken. I så fall kan cancerhjälpen inte hävda att de varit i god tro.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare