Vad gäller vid bodelning om jag gått in med en annan kontantinsats än min sambo för en bostad?

Hej! Jag har en fråga angående min situation då jag och min sambo har valt att separera. Vi har en bostadsrätt tillsammans där jag äger 1/3 del och han 2/3 delar. Vi har skrivit papper hos banken och mäklaren att han har gått in med 2/3 delar och jag 1/3 del utav kontantinsatsen. Vi har inte skrivit något samboavtal. Min fråga är om sambolagen gäller för oss, vid försäljning eller en bodelning, ska vi alltså dela på bostaden 50/50?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du är inne på regleras din fråga i sambolagen och mitt svar kommer så utgå ifrån den. För att vidare svara på din fråga måste vi titta på sambolagens bestämmelser och om det finns några eventuella samboavtal.

Vilka regler är relevanta?

När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, skall på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Bodelningen skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde (8§ SamboL). Huvudregeln är således att sambornas samboegendom fördelas mellan dem i en bodelning (8§ SamboL).

Av din fråga framgår vidare att det inte finns något samboavtal varvid det inte blir aktuellt att diskutera (9§ SamboL).

Vad innebär bestämmelserna för din situation?

Eftersom det framgår att ni inte har ett gällande samboavtal spelar era olika ägarandelar ingen roll för själva bodelningen. Huvudregeln är att samboegendom ska fördelas i en bodelning. Med samboegendom avses här alltså er gemensamma bostad (3§ samboL) och jag gör bedömningen att den uppfyller kraven för att klassas som sambors gemensamma bostad (5§ samboL). Det innebär alltså sammanfattningsvis att ni ska dela på bostaden 50/50 eftersom det saknas samboavtal. Hade bostaden utgjort enskild egendom hade ägarförhållanden gjort att den fördelats som att du ska få 1/3 etc men det framgår inte vara aktuellt i avsaknaden av samboavtal. Att ni skrivit papper hos banken innebär som jag tolkar det endast att ni bekräftat att ni betalat olika men utgör inget samboavtal utifrån omständigheterna i din fråga.

Sammanfattningsvis

Eftersom egendomen utgör samboegendom och att det inte finns något samboavtal som reglerar hur fördelningen ska ske vid separation gäller huvudregeln. Huvudregeln säger att egendomen ska fördelas lika dvs. 50/50.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte svaret tveka inte att höra av dig med eventuella följdfrågor eller en helt ny fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare