FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/01/2023

Vad gäller vid avtalsbrott

Hej jag har blivit lovad både muntligt och skriftligt att jag ska få hyra en bostadsrätt av en dam. Blivit godkänd i bostadsrättsföreningen. Så igår när vi skulle skriva kontrakt så säger hon att hon har en potentiell köpare till bostaden och att vi får vänta och se om han köper eller ej. Hon har haft bostaden ute till försäljning förut men inte fått den såld så hon bestämde sig för att hyra ut den istället. Hon har inte nämt något om det skulle komme en köpare att hon skulle sälja. Jag bad henne skriva ett avtal till mig innan jag sa upp mitt nuvarande boende så att man inte står utan något alls. Kan hon verkligen göra då här ? Jag har sagt upp mitt nuvarande boende och den 31 mars blir jag bostadslös. Vad kan jag göra? Med vänlig hälsning, Anna-karin

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du och motparten har avtalat på förhand om att du skulle få hyra hennes bostadsrätt, och att personen senare har ändrat sig. För att besvara din fråga ska jag utgå från lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL).

Avtal och avtalsbrott

Enligt AvtL § 1 är ett avtal bindande för de parter som har ingått det genom ett anbud och accept. I ditt fall utgör faktumet att du ska få hyra bostaden ett bindande avtal mellan dig och motparten. Motparten har i detta fall inte fullföljt avtalet, och har därmed sannolikt begått avtalsbrott.

Vid avtalsbrott finns det flera påföljder som man kan göra gällande. Syftet med påföljderna är att du som drabbad avtalspart ska försättas i samma ekonomiska läge som skulle ha varit om avtalet fullbordades. I ditt fall är den mest lämpliga påföljden skadestånd för den ekonomiska förlust du har orsakats av avtalsbrottet.

Mitt tips är att du tar kontakt med en jurist som kan hjälpa dig att framställa krav gentemot motparten.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Samer MajidRådgivare