Vad gäller om min arbetsgivare vill säga upp mig efter att jag fyllt 67 år?

Om min arbetsgivare inte säger upp mig 1 månad före fyllda 67 år har jag tolkat det som att min tvtjänst fortsätter men med 1 månads uppsägning om det finns skäl vill tillägga att jag är frisk och fullt arbetsför arbetar som bovärd

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din tillsvidareanställning fortsätter efter det att du fyllt 67 år, men med en månads uppsägningstid. De regler som är relevanta för sin situation hittar du i Lagen om anställningsskydd (LAS).

Alla arbetstagare har en rätt att behålla sin anställning fram till de fyller 67 år (LAS 32 a §). Därefter kan arbetsgivaren säga upp dem, utan att någon saklig grund behöver föreligga (LAS 7 §). Saklig grund kan ta två olika former. Den ena är personliga skäl, vilket exempelvis kan vara att någon missköter sig. Den andra formen är arbetsbrist, vilket egentligen är allt annat än faktorer som kan hänföras till en viss anställd. Några exempel är när arbetsgivaren vill göra omstruktureringar i sin organisation eller måste minska ned på arbetskraften på grund av ekonomiska skäl.

Precis som du säger ska arbetsgivaren dock upplysa dig om att anställningen ska upphöra minst en månad innan du fyller 67 år för att du ska kunna sägas upp utan saklig grund. Om inte så sker löper anställningen på som vanligt och arbetsgivaren behöver saklig grund för att kunna säga upp dig (LAS 33 §). Du har dock bara rätt till en månads uppsägningstid, oavsett hur länge du har varit anställd. I normala fall har ju en arbetstagare rätt till längre uppsägningstid om anställningen har varat i mer än två år (LAS 11 §).

Sammanfattningsvis så måste din arbetsgivare upplysa dig om att din anställning upphör när du fyller 67 år minst en månad i förväg, annars fortlöper anställningen och arbetsgivaren måste ha saklig grund för att kunna säga upp dig – precis som vanligt. Skillnaden är att du bara har rätt till en månads uppsägningstid.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare