Vad gäller om man glömmer lägga p-skiva?

Har parkerat min bil på en parkeringplats med 2 tim friparkering fast med p-skiva som är avsedd för ÖBs kunder, för att handla från ÖB. Missade av mänskliga skäl att sätta upp p-skivan. Har handlat i en halvtimmes för 849 kronor från ÖB, och fick en bot på 900 kronor från parkeringsvakten pga p-skiva saknades. Pratat med ÖBs personal som inte kan hjälpa med något. Inledninvis vet jag inte om parekeringsplatsen tillhör ÖB eller om det är privat ägt för att kanske ÖB skulle kunna agera snäll gentemot sina kunder och avskriva boten, men samtidigt ställer jag min fråga. Det kan inte vara rilmligt att få en bot om 900 kronor, bara för att man glömde lägga fram P-skiva i framrutan. Det är för jävligt mycket pengar, då det är ändå gratis att parkera där i två timmar. Får Europark ta 900 kr i det fallet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Den lag som är tillämplig vid din situation är lag om felparkeringsavgift.

När kan en parkeringsbot utfärdas?

En parkeringsvakt har rätt att skriva en parkeringsbot om du har stannat din bil i strid mot föreskrifter som rör parkering, och . I ditt fall innebär det att Europark har rätt att utfärda en parkeringsbot även fast du parkerade kortare tid än två timmar och var kund hos ÖB. Att parkera utan p-skiva har alltså medfört att du har parkerat bilen i strid mot föreskriften att lägga en p-skiva. Det skadar aldrig att fråga, som du har gjort, men tyvärr kommer inte det faktum att du glömde p-skivan kunna innebära att boten avskrivs.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du får gärna vända dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cajsa Klefenberg Rådgivare