Vad gäller om ett enkelt skuldebrev kommit bort?

Jag har lånat pengar och skrivit på ett enkelt skuldebrev. Detta skuldebrev fick jag en kopia på som är försvunnen.

Har det något betydelse eller gör det inget eftersom det inte är ett löpande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga regleras i skuldebrevslagen (skrbL). Ett enkelt skuldebrev är enbart ett bevis för att en fordran föreligger dvs. Du kan alltid betala till den personen som står angiven på skuldebrevet med befriande verkan (28 §), förutsatt att du inte kände till eller bort misstänka en överlåtelse av skuldebrevet (jfr 29 §). Att Skuldebrevet således har kommit bort behöver inte utgöra ett problem då brevet i sig inte är en värdehandling.

Avslutningsvis kan det vara lämpligt att kontakta borgenären och förklara situationen i syfte av att skriva ut ett nytt aktuellt skuldebrev för dokumentationens skull.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare