FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/06/2022

Vad gäller om en vapenlicens saknar tidsbegränsning?

Hej, Jag har precis fått licens på en 9x19 mm pistol med ändamålet målskytte. Det jag reagerade på var att fältet Giltighetstid t.o.m. är tomt. På mina andra licenserna jag innehar sedan tidigare på pistol för målskytte står det ett giltighetsdatum. Vad innebär det rent juridiskt att fältet är tomt? Är licensen på livstid i och med detta? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har förstått din fråga som att du vill veta om din licens påverkas av att giltighetstiden saknas. Eftersom det handlar om vapenlicenser och myndigheter är det vapenlagen och förvaltningslagen som är aktuella.

Jag utgår från att ditt vapen är ett enhandsvapen för flerskott. Ett flerskottsvapen är ett vapen som kan avfyra mer än ett skott utan omladdning.

Har du fått ett separat beslut med en tidsbegränsning är det den tidsbegränsningen som gäller. Har du inte fått ett separat beslut har din licens inte någon tidsbegränsning. Licensen kan dock återkallas eller ändras under vissa omständigheter. Jag går igenom dessa nedan.

Ska vapenlicensen ha en giltighetstid?

Din licens för pistolen ska gälla i max fem år. Det står klart i lagen att ett enhandsvapen för flerskott ska tidsbegränsas, 2 kapitlet 6a § första stycket vapenlagen. Det är troligtvis ett misstag att det inte står något i fältet för tidsbegränsningen. Om det föreligger särskilda skäl kan en licens beviljas utan tidsbegränsning. Du kan inte utgå från att det föreligger särskilda skäl i ditt fall och säkrast är att kolla med Polismyndigheten.

Vad innebär det att Polisen missat att lägga en giltighetstid?

Det är Polisen som prövar vapenlicenser, 2 kapitlet 2 § vapenlagen. Eventuell ändring av din licens ska därför göras av Polisen. Polisen är en myndighet och styrs av förvaltningslagen. När en myndighet tar ett beslut som är felaktigt kan det ändras, 37 § förvaltningslagen. Eftersom din licens ska ha en giltighetstid på max fem år är det en felaktighet och kan ändras. Dock är beslutet gynnande för dig och en ändring av licensen för att lägga till en tidsbegränsning är till din nackdel. Då det är till din nackdel finns det fler krav för att få ändra beslutet. För att beslutet ska kunna ändras krävs exempelvis antingen att det framgår av vapenlagen att beslutet kan återkallas, eller att tvingande säkerhetsskäl kräver att det omedelbart ändra. Tvingande säkerhetsskäl aktualiseras bara i vissa speciella fall, och jag kan inte se att de är aktuella i ditt fall. En vapenlicens kan även återkallas i vissa andra fall som framgår av 6 kapitlet 1 § vapenlagen, men inte heller de kan jag se skulle vara aktuella.

Det är möjligt att Polismyndigheten anser att det är en uppenbar felaktighet och rättar beslutet enligt 36 § förvaltningslagen. Exempelvis kan skrivfel rättas enligt paragrafen och det bör vara uppenbart även för läsaren att beslutet är felaktigt. Eftersom det förekommer vapenlicenser utan tidsbegränsning ser jag inte att det skulle vara uppenbart att beslutet är felaktigt.

För att undvika problem framöver rekommenderar jag dig att kontakta Polismyndigheten för att säkerställa att de inte har registrerat din licens som tidsbegränsad och att det inte finns något beslut som tidsbegränsar din licens.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare