Vad gäller om en medlem inte betalar sin avgift i en bostadsrättsförening (BRF)?

Jag är styrelsemedlem i en liten BRF. En medlem betalar inte sin avgift till föreningen sedan 6 mån. Nu måste vi hantera frågan. Vad ska vi göra?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline!


För att besvara din fråga om hur man ska hantera en medlem som inte betalar sin avgift i en bostadsrättsförening, kan du hitta vägledning i bostadsrättslagen (BRL). Det är också viktigt att komma ihåg att stadgarna i föreningen kan specificera vad som gäller vid obetald årsavgift.


Säga upp medlemmen

En bostadsrättsförening har rätt att säga upp en medlem till avflyttning om denne inte betalar sin avgift i tid. Detta framgår av 7 kap. 18 § p. 1a BRL. När en medlem inte betalar i tid, anses medlemmens nyttjanderätt förverkad, vilket ger föreningen rätt att säga upp medlemmen till avflyttning.


Det är dock viktigt att påpeka att uppsägning i första hand bör undvikas om möjligt. Även om det inte är ett krav enligt BRL, kan en mer lämplig åtgärd vara att skicka en påminnelse till den medlem som inte betalat. Ofta kan en personlig dialog hjälpa till att lösa situationen innan den eskalerar. Om du redan har försökt med en dialog och andra åtgärder inte har haft effekt, kan det vara aktuellt att förverka medlemmen.


Formella krav

Det finns vissa formella krav som bostadsrättsföreningen måste följa för att bostadsrätten ska kunna förverkas. Innan uppsägning sker måste föreningen skicka en uppmaning om rättelse till bostadsrättshavaren, enligt 7 kap. 20 § BRL. Föreningen anses ha fullgjort sin skyldighet när tillsägelsen har skickats som rekommenderat brev, enligt 7 kap. 32 § BRL.


Det är också viktigt att känna till den så kallade förverkandefristen. Förverkandefristen är den tid efter månadsavgiftens förfallodag som medlemmen har på sig att betala utan att riskera uppsägning. Denna frist är en vecka för bostäder med bostadsrätt och två vardagar för lokaler med bostadsrätt, enligt 7 kap. 23 § BRL.


Möjlighet att återvinna bostaden

Efter att föreningen har sagt upp medlemmen, finns en återvinningsfrist, vilket innebär att medlemmen har möjlighet att betala avgiften och behålla sin bostad. Återvinningsfristen är tre veckor för bostäder och två veckor för lokaler, och den börjar löpa från den tidpunkt då föreningen har underrättat medlemmen om möjligheten att återvinna bostaden.


Det är föreningens skyldighet att informera medlemmen om dennes rätt att återvinna bostaden eller lokalen genom att betala inom den angivna fristen. Underrättelsen ska göras enligt ett särskilt fastställt formulär, annars är uppsägningen ogiltig.


Informera socialtjänsten

Enligt 7 kap. 20 § BRL är föreningen även skyldig att underrätta socialnämnden i kommunen om eventuella betalningsförseningar.


Uppsägningen ska vara skriftlig

Slutligen, uppsägningen måste vara skriftlig, som anges i 7 kap. 26 § BRL. Den ska delges bostadsrättsinnehavaren genom att uppsägningshandlingen antingen lämnas personligen eller skickas via rekommenderat brev, enligt 7 kap. 27 § BRL.


Önskar du få ytterligare hjälp i ärendet är du välkommen att kontakta en av Lawlines jurister, Sara Djogic. Du når henne enklast på sara.djogic@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Fastighetsrätt och Bostadsrätt? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000