FrågaAVTALSRÄTTGåva09/09/2020

Vad gäller om en förälder sparat pengar till sitt barn (på ett bankkonto som står i barnets namn) och sedan fört över pengarna till förälderns eget konto innan barnets 18-årsdag?

Hej, vad gäller om en förälder sparat pengar till sitt barn (på ett bankkonto som står i barnets namn) och sedan fört över pengarna till förälderns eget konto innan barnets 18-årsdag? Syftet är att förhindra att barnet kommer åt sina pengar och kan slösa upp dem direkt. Under vilka premisser har barnet rätt att få tillgång till sina pengar efter sin 18-årsdag?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

När en förälder sparar pengar till sitt barn i ett konto i barnets namn räknas dessa pengar som barnens egna pengar. Det betyder att föräldern har givit dessa pengar i gåva till barnet enligt 1 § gåvolagen. I och med att dessa pengar är barnets egna, så ska en förälder helst inte röra dem. En förälder kan dock ta ut dessa pengar om det handlar om att föräldern exempelvis vill köpa något till barnet. Det kan allt från en leksak eller pianolektion, men syftet måste alltså vara att pengarna ska användas till barnet.

Det låter på din fråga som att föräldern vill flytta över dessa pengar till sitt konto endast för att skydda barnet från att använda upp dessa. Mitt förslag är att föräldern vänder sig till barnets bank och ber dem lägga in en sådan spärr. Det kommer alltså att innebära att pengarna fortfarande är i barnets namn på dennes konto, men barnet kan inte använda dessa pengar förrän föräldern tar bort spärren. När spärren läggs till är det alltså bara föräldern som kan disponera pengarna.

Det finns en ytterligare lösning på detta och det är att skriva ett gåvobrev.

Vad ett gåvobrev ska innehålla:

- Uppgifter om givaren och mottagaren

- En beskrivning vad du ger bort

- En överlåtelseförklaring

- Underskrifter av både givaren och mottagaren

- Uppgifter om ort och datum då gåvobrevet undertecknades

Om du har några särskilda villkor för gåvan, ska även dessa skrivas in.

Gåvobrev är inget måste och det räcker i ditt fall egentligen med att lägga en spärr på barnets sparkonto, för att sedan ta bort den när föräldern vill. Om det är viktigt för föräldern hur pengarna ska spenderas av barnet efter att denne fyllt 18 år är ett gåvobrev att rekommendera. Då blir det en s.k. villkorad gåva till barnet, där pengarna endast får spenderas enligt villkor.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare