Vad gäller om det inte finns en uppsägningstid i anställningsavtalet?

Jag var fast anställd / jobbade 50-70% / 2 år längre hos en städföretag. Jag har sagt upp mig, för att har hittat en annan jobb,med 100% arbetstid. I mitt avtal hos den städfirma, finns ingen någon om att hur långt är uppsägningstiden. Städfirma vill att jag stanna kvar för två månader längre, men jag vill jobba bara en månad hos de, för att jag skulle ville börja på min nya arbetsplats om en månad. har jag rätt för 30 dagars uppsägningstid, eller kan de tvinga mig att jobba 60 dagar till? tack för svaret.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det inte finns kollektivavtal på din arbetsplats och ni inte kommit överens om längre uppsägningstid i ditt anställningsavtal, är det en månads uppsägningstid som gäller enligt 11 § lagen om anställningsskydd (LAS). Uppsägningstiden är då en månad oavsett hur länge du varit anställd och oavsett din ålder.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare