Vad gäller om det finns farliga träd på granntomten som utgör en risk?

Grannens jättehöga smala halvdöda

tallar utgör fara i stormar. Flera av dom har redan blåst ner och in på vår tom och har skadat både växter och annat.

Ja vet att man inte har laglig rätt att fälla dom, men om de är smala och jättehöga och farliga. Vad gäller då?

Ska vi bara låta skadan ske i storm efter storm?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättsförhållandet mellan grannar regleras i 3 kap. Jordabalken (JB). Huvudregeln i förhållandet mellan grannar är att man ska visa skälig hänsyn till varandra enligt 3 kap 1 § JB. Det är dock inte helt klart hur långt denna hänsynsregel sträcker sig. Högsta domstolen har i ett avgörande (se NJA 1990 s. 71), konstaterat att också underlåtenhet att klippa ner en häck kan innefatta ett åsidosättande av grannelagsrättsliga förpliktelser. Att inte grannen hugger ner träden skulle därför eventuellt kunna ses som ett åsidosättande av hänsynsregeln.

Om en gren eller rot tränger över från grannfastigheten har du som fastighetsägare rätt att avlägsna dessa, om de utgör en oangelägenhet enligt 3 kap. 2 § JB. Stammarna utgör visserligen en oanagelägenhet med tanke på att de har gett upphov till skada på växter och annat när de fallit ner, men eftersom det handlar om hela trädstammar som dessutom står på grannens fastighet kan inte denna rätt göras gällande i ditt fall.

Det framgår inte av din fråga om du fört en diskussion med grannen om att hugga ner träden, men det är vad jag i första hand rekommenderar. Det ligger nämligen också i grannens intresse att det inte uppstår en situation där tallarna genom att falla ner orsakar skada på sin omgivning. Om träden i framtiden faller ner och orsakar skada kan skadestånd eventuellt utkrävas enligt 32 kap i Miljöbalken av fastighetsägaren. Eftersom tallarna på grannens fastighet eventuellt utgör en risk för skada på er tomt skulle möjligtvis underlåtenhet att ta hand om nedhuggning kunna ses som brist på visad hänsyn. Även den allmänna hänsynsregeln i 3 kap 1 § JB kan därför ligga till grund för skadeståndstalan om det inte går att utkräva skadestånd enligt Miljöbalken.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare