Vad gäller om arbetstagaren sänker ens lön för man är gravid?

Jag har jobbat heltid på obestämd tid sedan 1,5 år jag vill inte ge mig ett kontrakt på papper, när min arbetsgivare fick reda på att jag var gravid meddelade han att han skulle ändra mitt kontrakt till lägre lön och jag skulle få ett nytt kontrakt. vad ska jag göra i den här situationen

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att reglera förhållandet mellan arbetstagare och arbetsgivare finns LAS, lagen om anställningsskydd som innehåller tvingande regler för att skydda arbetstagaren som anses som den svagare parten i förhållande till arbetsgivaren. Efter en månad som anställd har man som arbetstagare rätt till att få ett skriftligt anställningsavtal som anger bland annat om anställningsformen är tills vidare eller tidsbegränsad med mer, 6c § LAS. I detta fall nämner du att du inte fått något skriftligt avtal vilket alltså då strider mot lagen. Huvudregeln för anställningar är att anställningar är tills vidare så om inget annat angetts som i ditt fall så är det arbetsgivarens miss, därav räknas det som att du har en tills vidare anställning, 4 § 1 st LAS. Muntliga avtal är lika mycket värda som skriftliga avtal men det blir en större bevisbörda, vilket innebär att om din arbetstagare motsätter sig att du arbetat hos denne så kommer du behöva komma med bevis för det som lönespecifikationer, utbetalningar, andra i personalen som kan vittna om det till exempel.

Gällande att sänka din lön för att du är gravid innebär att du blir diskriminerad på grund av diskrimineringsgrunden kön. Diskriminering regleras i diskrimineringslagen. I ditt fall har du direkt diskriminerats, du missgynnas genom att få sämre lön än de andra anställda endast på grund av att du är gravid, vilket är beroende av att du är kvinna, 1:4 § 1 st jämte 1:5 § p.1 DL. I arbetslivet föreligger det ett generellt diskrimineringsförbud 2:1 DL.

Jag hade gett dig rådet att kontakta det fackförbund som finns för din bransch för att få reda på mer av dina rättigheter men också för att bli medlem i ett fackförbund innebär att de eventuellt också hjälpa dig i kontakten med din arbetsgivare och om saken skulle gå till domstol. Beroende på situationen kan ett alternativ också vara att först börja med att upplysa din arbetsgivare om vad du har för rättigheter och vad det innebär att sänka ditt kontrakt på grund av att du är gravid, men det beror på hur din situation ser ut och hur du tror din arbetsgivare hade reagerat. Du har också alternativt vända dig till diskrimineringsombudsmannen som är en statlig myndighet där du kan anmäla diskrimineringen du utsatts för, men hade gett dig rådet att vända dig till facket först. Finns givetvis också alternativet att vända dig till våra duktiga jurister på Lawline.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare