Vad gäller när någon som har arbetstillstånd vill byta arbete?

Hej, min fru är här på arbetstillstånd i sverige nu har vi gift oss registrerat i skatteverket. måste hon fortfarande jobba kvar som samma arbetsgivare eller kan jag ordna annat jobb till henne utan att hon skickas hem till sitt land. Väldigt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om jag har förstått din fråga rätt så har din fru ett arbetstillstånd i Sverige, och du undrar helt enkelt om hon får byta jobb eller inte. För att få svar på din fråga så kommer jag bland annat att gå in i Utlänningslagen (UtlL).

Svaret kommer att bero lite på hur länge hon har befunnit sig i Sverige. Det finns nämligen lite olika regler beroende på om hon har har haft arbetstillstånd i mer eller mindre än 24 månader. Jag kommer att redogöra för båda dessa fall, samt om hon möjligtvis även skulle kunna få uppehållstillstånd på någon annan grund.

Vad gäller om din fru har haft arbetstillstånd i mindre än 24 månader?

Om din fru har haft arbetstillståndet i mindre än 24 månader, så gäller arbetstillståndet endast hos den arbetsgivaren och för det yrke som står i hennes beslut. Om hon skulle vilja byta jobb så måste hon skicka in ett nytt arbetstillstånd innan det att hon börjar att jobba på sitt nya jobb. Under den tid som din frus ärende handläggs hos Migrationsverket så får hon dock faktiskt jobba på det nya jobbet, om den nya ansökan har skickats in innan det tidigare arbetstillståndet har gått ut. För att det nya arbetstillståndet ska bli beviljat så är det viktigt att även det nya arbetet uppfyller kraven för arbetstillstånd (UtlL 6 kap 2 a §).

Vad gäller om din fru har haft arbetstillstånd i mer än 24 månader?

Din fru behöver däremot inte lämna in något nytt arbetstillstånd om hon har haft arbetstillstånd i mer än 24 månader och fått en förlängning på det, och det är ett yrke inom samma bransch som hon har jobbat inom tidigare. Hon behöver alltså därför skicka in en ny ansökan om arbetstillstånd om hon byter bransch (UtlL 6 kap 2 a §).

Vilka krav för arbetstillstånd finns det?

Din fru kan alltså komma att behöva ansöka om ett nytt arbetstillstånd. Det finns en rad villkor som man måste uppfylla för att få ett arbetstillstånd, vilket ni säkert är medvetna om eftersom din fru redan har ett. Villkoren för arbetstillstånd måste som sagt vara uppfyllda även på den nya arbetsplatsen. Man måste exempelvis ha ett giltigt pass och ha blivit erbjuden ett arbete som gör det möjligt att försörja sig själv. Arbetsgivaren måste blanda annat också ha annonserat tjänsten i Sverige, inom EU/EES och Schweiz i minst 10 dagar (UtlL 6 kap 2 §).

Vad händer om din fru skulle stå utan jobb?

Om din fru skulle välja att sluta på sitt nuvarande jobb, så får hon stanna kvar i Sverige och söka jobb i tre månaders tid. Det är dock viktigt att komma ihåg att hon behöver ett giltigt uppehållstillstånd för denna tid, och att man behöver ett erbjudande om arbete för att få förlängning på sitt arbetstillstånd. Migrationsverket kan komma att ta tillbaka din frus tillstånd om hon står utan arbete i mer än tre månader.

Skulle din fru kunna få stanna i Sverige på någon annan grund?

Det framgår dessutom av frågan att ni är gifta. Det innebär med andra ord att din fru möjligtvis skulle kunna söka uppehållstillstånd på grund av anknytning under förutsättning att villkoren för det är uppfyllda likaså (UtlL 5 kap 3 §). Det finns dock en huvudregel om att uppehållstillstånd alltid ska sökas från hemlandet. Det finns emellertid vissa undantag till detta, som gör att din fru skulle kunna söka uppehållstillstånd på denna grund trots att hon redan befinner sig i Sverige. Ett sådant undantag är om man redan befinner sig i Sverige genom ett giltigt uppehållstillstånd (UtlL 5 kap 18 §).

Sammanfattning

Din fru ska alltså kunna byta jobb utan att behöva lämna Sverige, så länge hon håller koll på de krav och villkor som finns. Reglerna ser lite olika ut beroende på om hon har haft arbetstillstånd i mer eller mindre än 24 månader. Om hon har haft arbetstillstånd i en kortare tid än 24 månader så behöver hon alltså skicka in ett nytt arbetstillstånd om hon vill byta arbetsgivare. Om det har gått längre tid än 24 månader så behöver hon ett nytt arbetstillstånd om hon ska bryta bransch. Det är dock mycket viktigt att se till så att även det nya arbetet uppfyller kraven för arbetstillstånd, och att arbetsgivaren exempelvis har utannonserat tjänsten i Sverige, inom EU/EES och Schweiz.

Mina råd

Jag skulle vilja rekommendera er att ta kontakt med Migrationsverket, om ni skulle vilja ha mer rådgivning. De går att ringa mån-fre mellan kl 08:00-16:00. De kan svara på både allmänna frågor och frågor om pågående ärenden. Det finns också mycket användbar information som ni kan läsa direkt på deras hemsida. Det finns exempelvis en sida helt ägnad åt vad som gäller när någon med arbetstillstånd ska byta arbete, eller vad som gäller när någon som redan befinner sig i Sverige vill ansöka om uppehållstillstånd för att bo med någon här.

Ni är också varmt välkomna att kontakta våra duktiga jurister på info@lawline.se, om ni skulle vilja mer ingående, juridisk rådgivning. Det går givetvis också bra att ställa en ny fråga.

Hoppas att jag har kunnat hjälpa er en bit på vägen, och önskar er därmed ett stort lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare