FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende29/11/2017

Vad gäller när man ska sälja en sommarstuga på arrendetomt?

Hej!

Min svärfar byggde en sommarstuga i början av 60-talet, Arrendet går nu ut i maj 2018.

Den nye arrendatorn vill höja arrendet med väldigt mycket. Det har varit uppe i arrendenämnden och vi tycker att arrendet ändå blev för stor för att vi ska fortsätta med att arrendera marken där våran sommarstuga står.

Vad gäller? Kan vi sälja huset till vem som helst? Måste arrendatorn godkänna detta. Helt enkelt vad händer med de hus ( 2 stucken) som ändå finns på tomten, Huset är sjönära, med endast ett stenkast från en större sjö-

MVH

Mats/

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga vilken typ av arrende det är frågan om och jag kommer därför att utgå från att det rör sig om ett så kallat bostadsarrende (se 10 kap 1 § jordabalken (JB)). Ni som arrenderar mark kallas i detta hänseende för arrendatorer och den som äger marken för jordägaren.

När man äger en sommarstuga på en arrendetomt kallas den ofta för "byggnad på ofri grund". En sådan byggnad räknas rättsligt sett som lös egendom och därför tillämpas inte de speciella formreglerna som gäller vid överlåtelse av fast egendom. Ni har såsom ägare för sommarstugan rätt att råda över den. Detta innebär att ni får sälja byggnaden till vem ni vill.

I praktiken säljer man dock även arrenderätten när man ska överlåta en byggnad på ofri grund, då det är en förutsättning för att den nya ägaren ska ha rätt att låta byggnaden stå kvar marken. Ni som bostadsarrendatorer får däremot inte utan vidare överlåta arrenderätten till någon annan. Eftersom arrendeavtalet är slutet för viss tid måste ni först erbjuda jordägaren att återta arrendestället mot ersättning för arrenderättens värde, samt byggnaden (om ni vill att jordägaren även ska överta denna) (se 10 kap. 7 § andra stycket JB). Om jordägaren inte lämnar svar inom en månad eller inte vill köpa det är det däremot i princip fritt för er att överlåta arrendet till vem ni vill.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare