FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott09/03/2022

Vad gäller när man parkerat för nära en busshållplats?

Hej. Igår fick jag en p-bot på 800 kr p.g.a att jag stod för nära en busshållplats, 3m (alltså hade jag busshållplatsen bakom bilen) och detta för att det fanns en snöhög i vägen, vilket gjorde att jag inte kunde parkera närmare framförvarande bilen. Har jag rätt att få tillbaka pengarna eller är har jag fel? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om var och hur man får lov att parkera finns i trafikförordningen (1998:1276).

På en markerad hållplats för spårvagn, fordon i linjetrafik eller skolskjuts får andra fordon inte parkeras eller stannas annat än för på- eller avstigning som kan ske utan hinder för spårvägs-, linje- eller skolskjutstrafiken. Om det saknas markering som anger en sådan hållplats, gäller förbudet inom tjugo meter före och fem meter efter märket för busshållplats i vägmärkesförordningen (2007:90) eller en annan skylt som anger en sådan hållplats (3 kap. 54 § trafikförordningen).

Eftersom huvudregeln i svensk rätt är att medborgarna förväntas känna till lagen och att okunnighet om lagen inte ursäktar lagbrott kan du därför få parkeringsbot även om du inte känt till regeln. Samtliga bilister förväntas lära sig det i samband med att de tar körkort.

Att det var en snöhög som var i vägen och hindrade dig från att parkera 5 meter ifrån busshållplatsen ursäktar inte din handling, utan det du borde gjort är att parkera någon annanstans när du insåg att du kommer vara närmare än 5 meter från busshållplatsen. Du har alltså inte rätt att få tillbaka dina pengar.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare