FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/05/2019

Vad gäller när jag nekat till hastighetsöverträdelse?

Hej!

Vad kan jag göra i den här situationen ?

Jag är skäligen misstänkt för hastigöverträdelse.

Som bevis presenteras en otydlig bild på en förare med solglasögon och en huvudbonad som täcker hår och tre fjärdedelar av öronen, osäkert är om personen har musthasch, jämfört med bilden på mitt körkort, är det inte likt mig.

Bakgrunden till den uppkomna situationen är att ca 2 km från min bostad stod en bil vid vägkanten och sökte min uppmärksamhet,det var två norrmän som fått punktering och de undrade om jag hade möjlighet att hjälpa dem. Jag erbjöd en av dem att följa med mig hem och låna verktyg för att lossa hjulet. Jag erbjöd att han kunde låna min bil för att åka de två milen in till stan och få hjulet fixat. Bilägaren fick lämna sina bilnycklar och körkort som pant. Ovanstående har jag framfört till åklagarmyndigheten.

I dag fick jag ett brev från tingsrätten om stämning . 2019-04-29 har tydligen åklagarmyndigheten lämnat in en stämningsansökan.

Bevisning

1. Den tilltalade förnekar.

2. Ärendebilder, ärende data, jämförelsefoto, mätplatsfakta kontroll av radar, skyltkontroll och fordonsägarinformation; allt till styrkande av att vederbörliga kontroller företagits av mätinstrument, gällande trafikföreskrifter, vägskyltar samt att det är X som framfört fordonet i en för hög hastighet vid tillfället, sid 1 samt 4-7 fup.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga har du förnekat att det är du som begått hastighetsöverträdelsen och informerat åklagaren om dina skäl. I ett sådant skede ska åklagaren antingen lägga ner förundersökningen, eller väcka åtal. Om åklagaren på objektiva grunder bedömer att det finns tillräckliga bevis för att det är du som begått brottet har vederbörande en skyldighet att väcka åtal.

Åklagaren har bevisbördan

Då du blivit åtalad och kallad till domstol är det åklagaren som har hela bevisbördan. Bevisbördan innebär att det är åklagaren som ska visa att fordonet framförts för fort och att det är du som framfört fordonet. Beviskravet är högt, det krävs att det är ställt utom rimligt tvivel att du är skyldig.

Åklagaren har en skyldighet att lägga fram bevisning som är så entydig att det inte finns några rimliga alternativ. Ofta görs det en jämförelse med t.ex. din passbild och/eller körkortsbild, men även med hur du ser ut i rättssalen.

I ditt fall har åklagaren uppenbarligen gjort bedömningen att det är du på bilden och inte godtagit din förklaring. Det som kommer att ske nu är att det kommer att hållas en huvudförhandling i tingsrätten. Det är enligt ovan åklagaren som har bevisbördan och i slutändan domstolen som har att avgöra om åklagaren kan bevisa att det är du på bilden och att det därmed är du som framfört fordonet för fort. Tyvärr kan jag inte ge någon närmre ledning i hur domstolen kommer att resonera, mer än de jämförelser som kommer att göras av bilder enligt beskrivning ovan.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare