FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/06/2020

​Vad gäller när grannens trädgrenar inkräktar över tomtgränsen?

Grannens trädgrenar inkräktar på vår tomt. Kan vi kräva att grannen skär av grenarna eller måste vi göra det själva.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förhållandet mellan dig och dina grannar regleras i jordabalkens tredje kapitel.

Om grannens trädgrenar är olägenhet för dig så ska grannen ta bort trädgrenarna

Eftersom trädgrenarna tränger in på er tomt och jag utgår från att detta stör er så ska din granne ta bort grenarna. Du kan själv säga till grannen att han/hon ska ta bort grenarna. Men om det skulle vara så att grannen inte tar bort dem så har du rätt att göra det själv, 3 kap. 2 § första stycket jordabalken.

Din granne har en skälig tid på sig att ta bort grenarna

Dock, har din granne skälig tid på sig innan du kan ta bort grenarna och det är ca 6 månader. Om din granne inte tar bort grenarna inom den angivna tidsfristen så får du ta bort grenarna. Dock, får du endast ta bort grenarna om det är olägenhet för dig. Exempel på olägenhet är att trädgrenarna skymmer solen på ett olämpligt ställe.

Du kan bli ersättningsskyldig om trädet skadas

När du ska utföra handlingen själv dvs att ta bort grenarna så ska du göra det med försiktighet så att trädet inte skadas. Om det skulle vara så att trädet dör på grund av dina ingrepp kan du bli ersättningsskyldig.

Min rekommendation

Om det skulle vara så att grannen inte tar bort trädgrenarna trots uppmaningen och du vill verkligen ta bort trädgrenarna för att det är betydande olägenhet för dig, så är min rekommendation att du spelar in ett samtal med grannen innan du tar bort grenarna. Det rekomenderar jag för att undvika en framtida rättslig tvist. Du kan även skicka ett rekommenderat brev där du tydligt redogör för din granne om vad du anser om trädgrenarna.

Sammanfattningsvis har du rätt att ta bort de trädgrenar som inkräktar på din tomt i den mån att trädgrenarna är betydande olägenhet för dig. Men för att du ska få ta bort trädgrenarna så måste du ha sagt till din granne och din granne har ca 6 månader på sig att utföra handlingen. Om din granne under denna tidsfrist inte tar bort trädgrenarna så kan du ta bort trädgrenarna och det ska göras med omsorg så att trädet inte skadas.

Önskar dig en trevlig helg!

Vänligen,

Rahime DumanRådgivare