FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/03/2019

Vad gäller när fastighetsägarna säger en sak men den allmänna principen säger en annan?

Hej

Min fråga rör regler av bokning av tvättstugan.

I regel brukar det vara att om någon bokar en tid ex mellan 7-11 och inte nyttjar tvättstugan inom 30 minuter, så kan andra hyresgäster "ta över" och tvätta på den tiden. Men om hyresfastigheten säger att man ska gå enligt deras regler, som säger att den som bokar äger hela den bokade tiden, så vilka regler är det som gäller i det fallet?

Lawline svarar

Hej och vad roligt att du valt att använda dig av Lawline! Så som jag förstått din fråga så handlar det om vad det egentligen är som gäller när hyresfastighetsägarna säger en sak och den "allmänna principen" säger olika saker.

Avtal gäller alltid och det råder avtalsfrihet i Sverige.

Det betyder i ditt fall att om hyresfastighetsägarna har skrivit regler i hyresavtalet till lägenheten, så är det dessa regler som gäller. Det kan kanske anses att det inte bör vara något som ägarna till fastigheten ska lägga tid på att avtala om ett annat system fungerar. Men på grund av den avtalsfrihet vi har i Sverige så är det alltså helt okej för ägarna till fastigheten att sätta in detta som en regel i hyresavtalet och då ska det följas.

I Avtalslagen 1 § framgår det, väldigt luddigt att förstå, men att avtal är bindande för den som accepterat avtalet. Genom att skriva på hyreskontraktet så har du accepterat det som står i avtalet och om då regeln om tvättider står med där har du enligt lagens mening accepterat avtalet.

Fastighetsägarnas regler gäller därför och det kan ses som ett avtalsbrott att bryta mot dessa regler. Dock tror jag inte att tvättider är av den typen som någon skulle vilja bråka om. Vad som är viktigt att veta är dock att avtalet gäller för alla – så om du börjar följa de regler som ägarna till fastigheten har fört in i avtalet och någon annan sedan skulle bryta mot de och "gå in på din tvättid", så kan du säga till den andra personen att den bryter mot ett avtal.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om det är något annat du undrar så skicka gärna in en fråga till! Annars önskar jag dig lycka till med tvättningen i framtiden.

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare