Vad gäller när en hund attackerat min hund?

Hundägaren som vägrar betala för vetrinärkostnaderna för skadorna som deras hund orsakat på vår hund. Vad gör jag förutom att hänvisa till lagen med paragraf 19 till hen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad gäller?

Som jag tror du redan vet så är lagen om tillsyn över hundar och katter tillämplig i det aktuella fallet. Där framgår det att skada som orsakats av en hund ska ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan (19 § lag om tillsyn över hundar och katter). Eftersom hundägaren till den hund som attackerat vägrar att betala för de veterinärkostnader som uppstår så hade du kunnat föra en talan om skadeståndsskyldighet vid en tingsrätt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare