Vad gäller när en förälder ger bort en fastighet till sitt barn?

Får man skriva över sitt hus til den ena av sina 2 barn? En förälder har gått bort och man vill skriva över på den ena sonen, inga särkullbarn. Vad gäller

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som reglerar din fråga hittar vi i jordabalken (JB) samt ärvdabalken (ÄB).

Vad gäller för gåva av fastighet?

När det kommer till att skriva över en fastighet på annan så finns det särskilda formkrav som behöver vara uppfyllda för att detta ska kunna göras giltigt (4 kap. 1 § samt 29 § JB). Formkraven innebär att ett gåvobrev ska upprättas där gåvogivaren samt barnets uppgifter ska stå med information om vilken fastighet som avses. Detta ska sedan bevittnas av två personer och behöver också skickas in till lantmäteriet för att kunna göras giltigt.

Vad gäller när en förälder ger bort egendom till sitt barn?

Det som kan vara bra att känna till är att gåvor som föräldrar ger till sina barn kommer att ses som ett förskott på barnets arv om inte annat framgår av överlåtelsen. Detta innebär att när arvet efter barnens förälder ska skiftas så kommer fastighetens värde att avräknas detta barnets andel (6 kap. 1 § ÄB). Om ni inte vill att fastigheten ska utgöra ett förskott på arvet så kan ni skriva med detta i gåvobrevet.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga och att mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare