Vad gäller när en arvinge har en fordran mot dödsboet?

Hej. Min far har dött. Han är omgift. Vi är tre särkullbarn och min far har ett barn gemensamt med sin nya fru.

Min far har lånat ut pengar till det gemensamma barnet. Vad händer med den fordringen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fördelning av arvet

Huvudregeln är att den avlidnes barn ärver (2 kap. 1 § ÄB). De fyra barnen kommer därför att ärva efter honom. De kommer att ärva lika mycket, det vill säga en fjärdedel var. Däremot kommer din fars maka att få fri förfoganderätt över egendomen som tillfaller det gemensamma barnet (3 kap. 1 § ÄB). Fri förfoganderätt innebär att makan fritt får disponera över egendomen under tiden som efterlevande maka lever. Däremot får hon inte testamentera bort eller kraftigt minska egendomen genom gåva. Det gemensamma barnet kommer därför att behöva vänta på sitt arv. De tre särkullbarn har dock rätt att få ut sitt arv direkt, men kan också avstå detta till förmån för efterlevande maka (3 kap. 9 § ÄB).

Vad händer med fordringen?

Om en arvinge (det gemsamma barnet) har en skuld till dödsboet brukar skulden avräknas på den arvingens lott.

Säg till exempel att din far har en kvarlåtenskap om 90 000 kr och att det gemensamma barnet har en fordran gentemot dödsboet om 10 000 kr. Dödsboet ska därmed egentligen vara värt 100 000 kr. Varje arvinge ska egentligen ha 25 000 kr var (100 000 / 4 = 25 000 kr). Det gemensamma barnet kan därför kvitta sin fordran mot dödsboet (dvs. 25 000 – 10 000 kr = 15 000 kr). I detta exempel får de tre särkullbarnen 25 000 kr var medan det gemensamma barnet får 15 000 kr.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skicka gärna in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare