FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/10/2019

Vad gäller när byggnadstillbehör går sönder i en bostadsförening?

Vad gäller i en bostadsförening angående byggnadstillbehör?

Om en kyl,spisfläkt,Toalettstol eller dyl. går sönder vem betalar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Jag utgår från att det är en bostadsförening du bor i och inte en bostadsrättsförening, vilket är lätt att förväxla. Regelverket skiljer sig åt väldigt och det är lag (2018:672) om ekonomiska föreningar som reglerar bostadsföreningar. I bostadsföreningar är riktlinjerna väldigt få då de inte omfattas av bostadsrättslagen och jag rekommenderar att du först och främst läser stadgarna då de är styrande.

Det finns alltså ingen lag som reglerar din situation utan frågan löses genom stämman, förhoppningsvis genom reglerade stadgar. Finns inte det så rekommenderar jag att du söker upp en juristbyrå som specialiserat sig åt hyres och bostadsfrågor. Hyresnämnden behandlar tex inte frågor om bostadsföreningar.

Hoppas du fått ljus på din fråga.

MVH

Patrik OlssonRådgivare