Vad gäller för uppsägningstid - kollektivavtal eller anställningsavtal?

Har sagt upp mig efter 7 månaders anställning. I anställningsavtalet står det att jag har 3 månaders uppsägningstid, men i kollektivavtalet (Unionen) står det 1 månad. Vilket gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel gäller att LAS är semidispositiv, dvs kan avtala om annan uppsägningstid i anställningsavtal jämfört med vad LAS säger, så länge det inte är till nackdel för arbetstagaren (2a § LAS). Enligt lag har du, i ditt fall, en uppsägningstid på en månad (11 § LAS) medan i ditt anställningsavtal tre månader. Anställningsavtalet går därmed före lag då det är mer fördelaktigt än lagen.

Däremot framgår det av kollektivavtalet att din uppsägningstid är 1 månad. Kollektivavtal går före såväl lag som anställningsavtal när det gäller uppsägningstid, även om det anses vara till arbetstagarens nackdel (2b § 2 st. LAS och 27 § MBL).

I ditt fall gäller alltså kollektivavtalets uppsägningstid på en månad.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare