FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende20/12/2018

Vad gäller för uppsägning av arrende om arrendatorn avlidit?

Ägaren till en jordbruksfastighet avlider. Kan dödsboet säga upp ett arrendekontrakt i förtid som annars löper ut den 14 mars 2020? Det står att läsa i jordabalken (1970:994) vad som gäller om arrendatorn avlider men vad gäller om ägaren avlider?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beroende på vilken typ av arrende som det gäller kan frågan eventuellt se annorlunda ut, du skriver inte vilken typ av arrende som detta handlar om så jag kommer antaga att det är jordbruksarrende vars regler återfinns i jordabalken (JB). Vi måste dock börja med att komma ihåg principen om att avtal ska hållas vilket är utgångspunkt i alla avtal.

Enligt 9 kap. 3 § 1 stycket JB ska arrende för viss tid uppgöra vid arrendetidens utgång. Vidare i samma stycke sägs att uppsägning ska ske senast ett år innan arrendetidens utgång. Uppsägningen har några formkrav enligt 8 kap 8 § JB såsom skriftlighetskrav.

Slutligen så beror svaret på denna fråga hur avtalet ser ut, vilken typ av arrende som det gäller. Min rekommendation blir att läsa avtalet noga och om det inte ger något bättre svar så bör ni kontakta den som arrenderar marken och försöka lösa det på bästa möjliga sätt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare