Vad gäller för skador orsakade av hund?

Jag kopplade en lösspringande hund. Då jag försökte ringa ägaren, gjorde hunden ett ryck, jag gjorde världens vurpa. Slog luften ur mig, hade ont i flera dagar. I fallet tappade jag mobilen. Glaset gick sönder. Kostade mig 1.399 kr. Ägaren lovat ersätta detta. Men verkar strula nu. Vad kan ni råda mig till att göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en hund orsakar en skada ska ägaren till hunden ersätta det inträffande. Detta gäller oavsett om ägaren bidragit till skadan eller inte, det föreligger ett så kallat strikt ansvar för hundägare (19 § lag om tillsyn över hundar och katter).

Du bör alltså tala med ägaren och förklara att hundägare enligt lag är skyldiga att ersätta skador som deras hundar orsakar. Om ni ändå inte kommer överens kan du stämma hundägaren i domstol genom att skicka in en stämningsansökan. Domstolsprocesser riskerar däremot att bli kostsamma och i ditt fall där den uppkomna skadan inte handlar om en stor summa pengar råder jag dig därför att i första hand försöka komma överens med hundägaren.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du alltid välkommen med fler frågor till Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Olivia SeverinssonRådgivare