Vad gäller för lån när inga papper finns skrivna?

Hej!! liten fråga, har en bror som precis skilt sig, Å dom har lånat pengar utav våran familj tillsammans

men nu när det ska betalas efter husförsäljningen så vägrar hon vara med å betala... Nu säger hon att hon

inte har varit med å lånat pengarna, dom har inga papper skrivna på lånepengarna, har hon lagen på sin sida eller vad gäller??? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett lån av t.ex. pengar är lika giltigt oavsett om det skrivits papper eller ej. Kvinnan är således som utgångspunkt betalningsskyldig om hon varit med och lånat pengar. Däremot kan det uppkomma svårigheter rent bevismässigt. Den som lånat ut pengar och påstår att det finns en skuld är även den som har bevisbördan för att så är fallet. Har ni lånat ut pengar till din bror och hans f.d. fru är det även ni som ska bevisa att hon varit med och lånat pengar.

Sammanfattningsvis har hon inte "lagen på sin sida" på så vis att hon inte är betalningsskyldig för att papper inte är skrivna. Däremot kan det rent bevismässigt vara svårt att visa att hon faktiskt varit med och lånat pengar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare