FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess18/03/2018

Vad gäller för fritidsledare i fråga om sekretess, tystnadsplikt och anmälningsskyldighet?

Jag arbetar som fritidsledare inom kommunal verksamhet. Min anställning ligger hos Kultur- och fritidsförvaltningen. I mitt arbete som fritidsledare ingår öppen ungdomsverksamhet på fritidsgård ålder 12-18 år. Jag arbetar även i skolans verksamhet i en särskild undervisningsgrupp med elever med särskilda behov. Under sommaren har vi verksamhet för barn i ålder 7-15 år. Eftermiddagar har vi öppen verksamhet för barn 10-12 år. Vi samarbetar nära kommunens fältgrupp (socialförvaltningen) och vi deltar ibland på möten med elevhälsoteam på skolorna. Min fråga är: vad gäller för fritidsledare i fråga om sekretess, tystnadsplikt och anmälningsskyldighet när det gäller vår verksamhet? Jag har inte undertecknat något dokument ang detta. Vad innebär tystnadsplikt egentligen för oss?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga rör vilka skyldigheter fritidsledare har att iaktta i sitt yrke gällande sekretess och tystnadsplikt blir offentlighets- och sekretesslagen aktuell. Den innehåller en mängd regler om just detta för myndigheter och olika typer av allmänna verksamheter.

Gällande anmälningsskyldigheten regleras den i socialtjänstlagen (SoL).

Sekretess och tystnadsplikt råder för fritidsledare

Regler om sekretess och tystnadsplikt i fritids- och utbildningsverksamhet återfinns i 23 kapitlet i offentlighet- och sekretesslagen (OSL).

Det finns två olika fraser som används i lagen angående sekretessen. I en del regler står det "sekretess gäller […] om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men."

Den här frasen betyder att sekretess i huvudsak ska gälla, om det inte kan avgöras med säkerhet att personen det gäller eller dennes närstående inte kommer att ta skada av att uppgiften röjs. Det innebär alltså att du inte får prata om uppgifter som rör den här personen, förutom eventuellt kollegor som också har med personen att göra.

I andra regler står det "sekretess gäller […] endast om det kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs".

Den här frasen betyder att offentlighet är utgångspunkten, om det inte alltså kan antas att den det gäller eller dennes närstående kan komma att skadas av att uppgiften röjs. Här gäller också sekretess, men inte en lika stark grad som i ovanstående formulering.

Sekretess och tystnadsplikt i ditt fall

För ditt arbete i skolan och med den särskilda undervisningsgrupp återfinns sekretessreglerna i OSL 23 kap. 2 § och det är utgångspunkt sekretess och tystnadsplikt som gäller där.

För ditt arbete på fritidshem gäller OSL 23 kap. 3 § och även där är utgångspunkten sekretess och tystnadsplikt.

Det är dock viktigt att veta att även om du har sekretess och tystnadsplikt att följa och respektera hindrar detta dig aldrig från att orosanmäla till socialnämnden om du någon gång får en misstanke om att ett barn far illa. Det är en absolut anmälningsskyldighet, vilken jag kommer redogöra för nedan.

Anmälningsskyldighet för myndigheter och yrkesverksamma vars verksamhet berör barn och unga

I socialtjänstlagen stadgas att de myndigheter vars verksamhet berör barn och unga, och de som är yrkesverksamma i verksamhet som berör barn och unga har anmälningsskyldighet. Anmälningsskyldigheten går ut på att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa. Det krävs alltså inte att en är säker på att barnet i fråga far illa, utan det räcker med en misstanke. (SoL 14 kap. 1 §)

Sammanfattning

Som fritidsledare har du tystnadsplikt enligt offentlighet- och sekretesslagen (OSL) 23 kap. 2 § och 3 §. Det betyder i princip att du inte får prata om uppgifter om barnen och de ungas personliga förhållanden. Du får möjligen prata med dina kollegor som också jobbar med barnen, men ingen utomstående.

Din anmälningsskyldighet med anledning av att du jobbar i verksamheter som berör barn och unga regleras i socialtjänstlagen (SoL) SoL 14 kap. 1 §. Du behöver inte veta med säkerhet att ett barn far illa, utan det räcker med en misstanke om det för att du ska bli skyldig att anmäla detta till socialnämnden. Anmälningsskyldigheten går alltid före tystnadsplikten.

Närmare förklaringar om de olika begreppen som används i OSL återfinns i OSL 3 kap. 1 §.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma med en ny.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare