FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/07/2023

Vilka regler gäller vid förvaring av vapen?

Hej. Kan en person dömas för vapenbrott för att det lagts på annan plats än i vapenskåpet? Vapnet tillhörde en person med vapenlicens som bor i samma hem men har slarvat med nyckeln så att den andra i hemmet kommit åt ett av vapnen. Vapnet har ej använts eller tagits utanför hemmet av den personen som haft det i sitt rum som ett skydd om det skulle bli inbrott.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om förvaring av vapen och vapenbrott finns i Vapenlagen.

Vapenbrott

För vapenbrott döms den som uppsåtligen innehar ett skjutvapen utan att ha rätt till det eller överlåter, yrkesmässigt förmedlar eller lånar ut ett skjutvapen till någon som inte har rätt att inneha vapnet till fängelse i högst tre år (9 kap 1 § Vapenlagen). Om gärningen har begåtts av oaktsamhet eller om brottet är ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader (9 kap 1 § 2 st Vapenlagen).

Förvaring av vapen

Ägaren till ett vapen är skyldig att ta hand om egendomen och hålla den under sådan uppsikt att det inte finns risk för att någon obehörig kommer åt den (5 kap 1 § Vapenlagen). När vapnet inte används ska det förvaras i säkerhetsskåp eller i något annat lika säkert förvaringsutrymme (5 kap 2 § Vapenlagen). Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestämmelserna om förvaring av vapen döms till böter eller fänelse i högst sex månader (9 kap 2 § p.C vapenlagen).

Sammanfattningsvis

För vapenbrott döms den som med avsikt eller av oaktsamhet till exempel lånar ut ett vapen till någon som inte har rätt att inneha det.

Ägaren till ett vapen är skyldig att följa lagens bestämmelser om en säker förvaring av vapnet och se till att ingen annan kommer åt vapnet. Att inte följa dessa bestämmelser är straffbart och kan resultera i böter eller fängelse i högst sex månader.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare