Vad gäller för en vigsel?

Hej!

Min bojkvän kommer på besök till Sverige då har vi tänkt gifta oss här i sverige. Då undrade jag kan man gifta sig hos polisen? Det ska var snabbt eftersom han inte kommer stanna här så länge.

Min pojkvän är från Leibonan och på semester har visum.

Vill veta hur jag ska gå tillväga och vad jag behöver så jag kan fixa innan han kommer så det kan gå smidigt när han kommer eftersom han inte ska stanna länge.

Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i äktenskapsbalken (äktb). Äktenskap ingås genom vigsel i vittne av släktingar eller andra vittnen (4 kap. 1 §). Ni båda två måste närvara och lämna ert samtycke till äktenskapet (4 kap. 2 § första stycket). Det krävs att en vigselförrättare är närvarande, det kan vara en präst eller annan person inom ett religiöst samfund som har ett särskilt förordnande. Det kan även vara någon som länsstyrelsen förordnat (4 kap. 3 §). Efter er vigsel ska vigselförrättaren omedelbart ge er bevis på att ni genomfört en vigsel och därefter registrera ert äktenskap hos skatteverket (4 kap. 7-8 §).

Således behöver du kontakta en vigselförrättare inom länsstyrelsen eller inom ert religiösa samfund och planera en vigsel.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare