Vad gäller för en utländsk medborgare som vill köpa fastigheter i Sverige?

Hej,

Jag undrar för en bekants räkning som bor i Peru och planerar att flytta till Sverige. Han jobba idag med real estate investment, köper lägenheter, renoverar upp dessa o säljer dessa när de är klara.

Om han vill göra nåt liknande i Sverige vilka lagar och regler bör han ha koll på då?

Mvh

Tomas

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det finns väldigt många lagar och regler som kan tänkas vara tillämplig till din fråga. Jag kan självklart inte ge något specifikt svar då den givna informationen inte är så detaljerad.

I princip gäller samma lagar och regler för din vän som för vilken svensk som helst, eftersom man inte behöver vara skriven i Sverige för att få köpa bostäder här.

Bra lagrum att känna till vid köp av fastigheter är Jordabalken (1970:994). Om din vän ska investera i bostadsrätter är Bostadsrättslagen (1991:614) bra att känna till. I alla föreningar så måste man som ny medlem bli godtagen av styrelsen. Det är inte ovanligt att ett förening frågar om syftet med köpet. Detta för att vissa föreningar föredrar att ha permanent bosatta medlemmar, men det är upp bostadsrättsföreningen att avgöra tillträde eller ej.

Eftersom din vän kommer vara verksam i Sverige så kommer de svenska skattemyndigheterna att ha ett anspråk till hans inkomster. Därför är reglerna i Inkomstskattelagen (1999:1229) bra att känna till.

Jag är ledsen att jag inte kan ge ett mer specifikt svar men du får gärna höra av dig igen om du har en mer specifik fråga du vill ha svar på.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare