FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag11/05/2020

Vad gäller för en aktieöverlåtelse?

Hej, jag och min businesspartner äger ett aktiebolag 50/50. Bolaget genererar vinster, men jag misstänker att den annan delägare är inte ärlig och jag vill inte fortsätta med att vara delägaren i bolaget. Han kan få mina aktier gratis, för att jag ska öppna nytt företag själv. Vilka papperna behövs och hur kan jag göra detta att det blir allt rätt? Tack.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

När det kommer till överlåtelser utan ersättning så kommer det att utgöra en gåva Lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva. Aktierna kommer anses överlämnade när aktiebrev överlämnats eller kan styrkas på annat sätt att överlåtelsen ägt rum. Huvudregeln är att aktier är fritt överlåtbara (ABL 4:7). Däremot så är det viktigt att se över bolagsordningen så att det inte föreligger någon begränsning där.

Jag skulle rekommendera dig att besöka bolagsverkets hemsida för vägledning i samband med överlåtelsen av aktierna. En avräkningsnota fungerar som ett kvitto för överlåtelsen och ni bör även meddela skatteverket om det förändrade ägandet. Detta var två punkter jag valde uppmärksamma vid överlåtelse.

Det är svårt att veta vad "inte riktigt ärlig" innebär men är det något mer allvarligt som skulle kunna leda till skadeståndsansvar så bör ni avtala om någon ansvarsfrihet för din del.

Sammanfattningsvis så skulle jag råda dig att besöka bolagsverket och skriva ett aktiebrev där du skriver att överlåtelsen görs till NN.

Hoppas svaret varit behjälpligt, du är varmt välkommen att höra av dig till oss igen om du har fler frågor.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare