FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/03/2019

Vad gäller för elfordon och fatbikes?

Vad gäller för sk. Fatbikes? Räknas de som cykel eller moped? Försäljare säger olika på den frågan. Enligt mig är inte dessa fordon avsedda för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, enligt lag om vägtrafikdefinitioner punkten 3, utan borde isf omfattas av punkten 4 för vad som är cykel och därför inte räknas som cykel.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som så att det handlar om elfordon och mer specifikt elscooter/ "fatbikes" som är eldrivna.

För att få bruka dessa på allmänna vägar krävs det att kraven från lag om vägtrafikdefinitioner är uppfyllda. Specifikt krävs det att fatbiken inte går snabbare än 20 km/h samt motorns effekt max är 250W, då är det samma regler som för cyklar eftersom "fatbiken" då räknas som en elcykel. Om "fatbiken" inte uppfyller kraven får det inte framföras på allmän väg utan får då bara användas i inhägnat område. Se 2 § i lag om vägtrafikdefinitioner.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare