Vad gäller för bostadstillägg vid giftemål?

Hej. Jag ska gifta mig. Han har ett boende jag ett med min dotter. Får jag ha kvar mitt bostadsbidrag fast vi gifter oss? Eller blir det delad ekonomin? Hur fungerar det. Sen om man skiljer sig hur fungerar det? Det jag betalar och köpt kan jag min man ta det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår det inte huruvida du och din blivande make har för avsikt att flytta ihop i en gemensam bostad eller inte. Om ni väljer att flytta ihop och stadigvarande bo med varandra så kommer din makes inkomst att beaktas när möjligheten att få bostadstillägg utreds av Försäkringskassan. Är det däremot så att ni inte har för avsikt att bo ihop efter giftermålet så finns det en bestämmelse i 100 kap. 4 § Socialförsäkringsbalken som säger att en person som är gift men inte lever stadigvarande med sin make ska likställas med en ogift person. Det innebär alltså att så länge ni inte flyttar ihop permanent bör giftermålet inte påverka ditt nuvarande bostadstillägg. I paragrafen står det dock att regeln inte gäller om det finns "särskilda skäl som talar emot det". Det innebär att även om ni bor åtskilda så kan bostadstillägget påverkas om ni trots det t ex har helt gemensam ekonomi eller om ni bor i båda bostäderna växelvis men tillsammans.

När det gäller din andra fråga så tolkar jag den som att du undrar om ni måste ha delad (gemensam) ekonomi på grund av att ni gifter er. Så är inte fallet, utan det är helt upp till er att avgöra hur ni vill göra med er ekonomi. Som utgångspunkt råder du och din make över era tillgångar och ansvara dessutom för era egna skulder. Det framgår av 1 kap. 3 § äktenskapsbalken (ÄktB). Det innebär att du och din make själva väljer hur ni vill fördela och spendera de tillgångar ni båda har. En del fortsätter att ha en uppdelad ekonomi, en del väljer att ha helt gemensam ekonomi och vissa väljer något däremellan.

Det som giftermålet innebär rent juridiskt för ekonomin blir aktuellt först vid en eventuell skilsmässa. Då blir allt som ni äger så kallat giftorättsgods vilket innebär att det ska ingå i bodelningen. Det här går att utläsa i 7 kap. 1 § ÄktB. I praktiken innebär det alltså att allt som du äger har din make rätt till vid en skilsmässa, och tvärtom. Det finns dock undantag från det så kallade giftorättsgodset och det är något som heter enskild egendom. Om makarna i ett par har valt att skriva ett äktenskapsförord där det framgår vilken egendom som inte ska utgöra giftorättsgods utan vara enskild egendom kommer denna inte att ingå i en bodelning vid en skilsmässa utan tillfalla den make som hade egendomen från början (7 kap. 2 § ÄktB). Egendom kan även vara enskild genom t ex att den testamenterats av någon till den ena maken. Så om det finns något som du själv äger och som inte vill ska ingå i en eventuell framtida bodelning så bör du skriva ett äktenskapsförord där det framgår att egendomen ska vara enskild.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Julia HellquistRådgivare