Vad gäller för att ett muntligt anställningsavtal ska vara giltigt?

En arbetsgivare sa orden "Jobbet är ditt" och vi skakade hand på det, kan han då dra sig ur det? Har läst här att muntliga avtal är bindande men exakt vad kräv för att det ska bli ett muntligt avtal?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger är muntliga avtal lika bindande som skriftliga. Vissa typer av avtal måste vara skriftliga och då finns särskilda regler men anställningsavtal är inte något sådant. En nackdel med muntliga avtal kan vara att de är svåra att bevisa ifall det skulle uppstå en tvist.

Ett avtal uppstår om någon part avger ett förslag om en överenskommelse (ett anbud) och den andra parten accepterar det, oavsett om det är muntligt eller skriftligt. Med den lilla information du ger så låter det som att ett avtal om anställning har slutits.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper ForsgrenRådgivare