FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/05/2020

Vad gäller för återkallande av körkort vid hastighetsöverträdelse?

Vad händer om hastighetsbegränsning 40 ht

Köra 35 mer än hastigheten ????

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som reglerar din fråga hittar vi körkortslagen.

Kan körkortet komma att återkallas?

Ett körkort kan komma att bli återkallat vid fortkörning om det inte enbart handlar om en mindre överträdelse (5 kap. 3 § p.4 körkortslagen). Genom lagens förarbeten så framgår det att ett överskridande av hastighetsbegränsningen med 30 km/h eller mer leder till att körkortet återkallas, prop. 1992/93:189 s.4.

Om föraren i detta fallet körde i 75 km/h på en väg där hastighetsbegränsningen var 40 km/h så kommer detta leda till att körkortet återkallas.

Vad händer om körkortet återkallas?

Om förarens körkort skulle komma att återkallas så kommer det även att utfärdas en s.k spärrtid under vilken ett nytt körkort inte får utfärdas. Denna spärrtid kan vara mellan en månad och tre år (5 kap. 6 § körkortslagen).

Vilka andra påföljder kommer att aktualiseras?

Utöver att körkortet återkallas kommer det även att utfärdas en bot för att föraren överskridit den tillåtna hastigheten med över 30 km/h. Denna summa ligger ungefär på 3 600 kr.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga och att mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare