Vad gäller för arbetstagare under uppsägningstid?

Hej! Om en anställd valt att säga upp sig och under sin anställningstid arbetat upp x-antal timmar mertid - finns det någon laglig bestämmelse som säger att den anställda ska få mertiden utbetald som lön vid anställningens upphörande?

Arbetsplatsen är inte ansluten till något kollektivavtal och det finns inga tillägg kring mertid i kontraktet. Det enda som är specificerat i kontraktet är månadslön, typ av anställning, startdatum etc.

Ett litet extratillägg i just denna fråga är att den anställda heller inte har lämnat tillbaka kontraktet signerat ännu. Så rent krasst finns inte ens något kontrakt skrivet.

Men grundfrågan är väl ändå vad lagen säger om utbetalning av mertid som lön vid uppsägning - om det inte finns något kollektivavtal eller något anställningsavtal som berör mertidsersättning (mertidsbiten är alltså endast muntligt överenskommen).

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret på din fråga finner vi i 12-14 §§ Lagen om anställningsskydd (LAS). I mitt svar utgår jag från att den anställde sagt upp sig/blivit uppsagd då min uppfattning är att det är vad du frågar efter. Jag utgår även från att mertiden är per definition densamma som gäller i 10-10 a§ Arbetstidslagen. Om en arbetstagare jobbar deltid så kallas de extra timmar som denne jobbar utöver det ordinarie arbetsmåttet för mertid. Övertid å andra sidan kallas de extra timmar som en heltidsanställd jobbar utöver ordinarie arbetsmått.

Under uppsägningstiden är den anställde inte arbetslös utan ska stå arbetsgivaren till förfogande precis som tidigare. Arbetsförhållandet upphör inte förrän uppsägningstiden är slut. Under uppsägningstiden har arbetstagaren således rätt till samma ersättning som tidigare. Om ni har avtalat om att era arbetstagare ska få ut mertid i löneersättning så ska det således gälla för denna arbetstagare som också sagt upp sig. Är det tvärt om så att det är avtalat om att de timmar man arbetar utöver ordinarie arbetsmått ska ge s.k komptid så är det i stället det som ska gälla. Ni som arbetsgivare ska däremot veta att utebliven komptid ska betalas ut i ersättning till arbetstagaren.

Sammanfattningsvis kan det alltså sägas att svaret på din fråga blir "beror på anställningsavtalet". Fortsätt följ det anställningsavtal ni har med arbetstagaren. Ger arbetad mertid pengar så förbehåller sig arbetstagaren denna rätt till ersättning även under uppsägningstid, är det tvärtom så att ersättning till följd av merttid tas ut i komptid gäller dessa förmåner.

Slutligen ska det också sägas att muntliga avtal är bindande men de kan vara svårbevisade. Om din arbetstagare har sagt upp sig är det bra om ni får det på papper med giltig underskrift, detta för att undvika komplikationer framöver.

Jag hoppas att mitt svar var till er hjälp!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare