FrågaARBETSRÄTTSjuk 24/12/2018

Vad gäller för arbetstagare med lönebidrag?

Hej, jag är tillsvidareanställd 75%, på lönebidrag, har fibromyalgi och artrosdiagnos. Kan arbetsgivaren säga upp mig på grunden av att jag varit sjukskriven, mestadels på grund av värk, men några gånger för förkylningar?

Och kan Arbetsförmedlingen avsluta mitt lönebidrag som löper till den sista februari 2019, samtidigt som dom godkänner en ny lönebidragsanställd på min tjänst ?

TACKSAM FÖR SVAR

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägning kräver saklig grund

För att en arbetstagare ska bli uppsagd måste det finnas saklig grund. Saklig grund föreligger vid arbetsbrist eller vid personliga skäl (7 § första stycket lag om anställningsskydd) (LAS). Sjukdom räknas som personliga skäl. Huvudregeln är att uppsägning på grund av sjukdom sker om det handlar om en varaktig sjukdom som gör att arbetstagaren inte kan utföra sina arbetsuppgifter. Arbetstagaren har dock ett skydd mot uppsägning på grund av sjukdom och det ska mycket till för att en sådan uppsägning ska ske. Arbetsgivaren har ett rehabiliteringsansvar och ska hjälpa en sjuk arbetstagare. Arbetstagaren kan inte läggas till last att han eller hon är sjuk. Om arbetsgivaren har gjort allt som krävs för att rehabilitera en sjuk arbetstagare kan saklig grund föreligga.

Din arbetsgivare har kännedom om din sjukdom och hade det redan innan ni ingick anställningsavtal. Arbetsgivaren får räkna med att du är borta då och då på grund av din sjukdom och det borde inte finnas någon risk för att du blir uppsagd av denna anledning.

Lönebidrag vid frånvaro

Arbetsgivaren ska redovisa betald bruttolön när hen begär lönebidraget. Lönebidragets storlek påverkas av den redovisade lönen. En arbetstagare med lönebidrag omfattas av samma rättigheter som en vanlig arbetstagare. Det innebär att regler i LAS gäller och arbetsgivaren kan inte säga upp dig utan saklig grund och placera en annan arbetstagare istället. Jag skulle rekommendera dig att kontakta din handläggare på Arbetsförmedlingen för närmare information om ditt lönebidrag.

Vänligen,

Tina HashemRådgivare