Vad gäller då en hund attackerat ett barn?

Jag undrar om man måste anmäla en hund som bitit ett barn oprovocerat? Är det någon lag på det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns det ingen allmän anmälningsplikt, med undantag från vissa grövre brott. Däremot har du så kallat rent strikt ansvar för skador som din hund orsakar. Det innebär att du måste ersätta skadan, oavsett om du kunnat förhindra den eller inte. Om din hund bitit ett barn är du alltså tvungen att betala till exempel läkarkostnader (19 § lagen om tillsyn över hundar och katter).

Länsstyrelsen eller polisen får lov att tvångsomhänderta en hund som bedöms vara farlig (11 § lagen om tillsyn över hundar och katter). Så kan bli fallet om till exempel barnets föräldrar polisanmäler händelsen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Hilda HanssonRådgivare