Vad gäller avseende återbetalning för felaktigt utbetalad lön?

Hej, jag fick i april månad utbetalt för mycket i lön och tog kontakt med lönekontoret för att påpeka att det måste skett en felutbetalning. Enligt dom den månaden kunde de inte göra något åt det då pengarna redan hade betalats ut utan jag skulle få vänta till nästa månad, alltså maj. I förra månaden drogs det av pengar från min utbetalning så att jag den månaden inte fick ut någonting. Likadant blev det denna månaden. Enligt lönekontoret kommer jag även under nästa lönekörning få avdrag pga att jag har lite kvar på skulden. På toppen av detta har jag varit föräldraledig deltid och har det väldigt knapert. Min fråga är, hur länge kan de hålla på att göra såhär? Får de ens göra såhär, jag påpekade ju detta redan första månaden och det kommer bli minst 4 månader på rad som de håller på och reglerar detta och det är jag i slutändan som sitter utan pengar. Finns det någon rätt för mig, är jag återbetalningsskyldig eller kan jag på något sätt få stopp på detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Återbetalningsskyldighet:

Vid en felaktig utbetalning, vilket ockås kallas condicio indebeti föreligger som huvudregel återbetalningsskyldighet. Det finns däremot undantag när den som mottagit pengarna inte måste betala tillbaka dem. Det skulle vara om personen mottagit pengarna i ond tro och har inrättat sig efter den felaktiga utbetalningen. Detta regleras dock inte i lagen utan vuxit fram enligt olika principer om condicio indebeti.

Eftersom att du har uppmärksammat felutbetalningen är du i ond tro om felaktigheten gällande utbetalningen. Du kan därför inte omfattas av undantaget och är därför återbetalningsskyldig. Din arbetsgivare har därför rätt att kräva återbetalning av den felaktigt utbetalade lönen.

Avdrag på lönen:

En arbetsgivare får endast undantagsvis kvitta arbetstagarens lön mot en motfordran, 1 § kvittningslagen. Det kräver arbetstagarens samtycke och skulle ett sådant samtycke ha getts och sedan återkallats får arbetsgivaren inte heller tvångskvitta enligt 2 § kvittningslagen. Därmed har din arbetsgivare inte rätt att dra av på lönen om du inte har samtyckt. Istället får återbetalning ske på annat sätt.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor. Har du ytterligare frågor eller funderingar råder jag dig att kontakta din eventuella fackförening eller en jurist. Du är också välkommen att ställa en ny fråga eller kommentera nedan.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare