FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll23/10/2022

Vad gäller angående preskription vid underhållsbidrag till make?

Hej, Kan jag få hjälp med att förstå §10 kap 6 FB. gärna alla stycken vad menas med "Rätten att kräva ut ett fastställt underhållsbidrag upphör tre år efter den förfallodag som ursprungligen gällde". ? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den paragrafen som du frågar efter, 6 kap. 10 § föräldrabalken (FB), reglerar de fall där ett barn står under vårdnad av en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare eller av en tillfällig vårdnadshavare och någon av barnets föräldrar eller båda istället vill få vårdnaden överflyttad till sig. Paragrafen säger då att en domstol får besluta att så ska ske, men vårdnaden får inte flyttas över till föräldrarna gemensamt om båda föräldrar motsätter sig detta.

Den meningen som du i din fråga specifikt undrar över, dvs. “Rätten att kräva ut ett fastställt underhållsbidrag upphör tre år efter den förfallodag som ursprungligen gällde”, lyder inte av denna paragraf. Däremot lyder meningen av 6 kap. 10 § äktenskapsbalken (ÄktB). Alltså misstänker jag att du i din fråga menade att skriva äktenskapsbalken istället för föräldrabalken. Jag kommer därför att redogöra för 6 kap. 10 § ÄktB istället. Om jag skulle ha missuppfattat detta så är du mer än välkommen att höra av dig på nytt med ett förtydligande!

Värt att notera är att 6 kap. 10 § ÄktB gäller för underhållsbidrag som ska betalas till antingen nuvarande make eller före detta make. Föräldrabalken innehåller dock en motsvarande bestämmelse som istället är tillämplig på underhållsbidrag som ska betalas till barn (7 kap. 9 § FB). Dessa paragrafer är i princip identiska till sitt innehåll, med den enda skillnaden att ÄktB föreskriver att rätten går förlorad tre år efter förfallodagen och FB föreskriver att den går förlorad fem år efter förfallodagen.

Vad är den närmare innebörden av 6 kap. 10 § ÄktB?

Att rätten att kräva ut ett fastställt underhållsbidrag upphör tre år efter den förfallodag som ursprungligen gällde innebär lite förenklat att man bara har tre år på sig att kräva att ett underhållsbidrag ska betalas.

Om en domstol har dömt dig till att betala underhållsbidrag så har den som ska få underhållsbidraget en fordran på dig, m.a.o. ett krav på betalning, medan du har en skuld. Förfallodag är då den dag då en fordran förfaller, dvs. den dag som en faktura senast ska vara betald. Om fakturan på underhållsbidraget fortfarande inte är betald har dock borgenären rätt att kräva in skulden, men denna rätt kan inte utnyttjas i all framtid. Paragrafen stadgar då att rätten att kräva in skulden bara kan utnyttjas i tre år. Paragrafen är inom juridiken en så kallad preskriptionsregel som alltså reglerar när rätten att kräva in fordran preskriberas.

Paragrafens andra stycke säger att om den som är skyldig att betala underhållsbidraget har genomgått en utmätning eller om en ansökan om konkurs har kommit in innan fordran har preskriberats, dvs. innan tre år sedan fordrans förfallodag, så får betalning för fordringen även därefter tas ut ur den utmätta egendomen eller erhållas i konkursen. Tredje stycket motsvarar detta och säger att om en ansökan om företagsrekonstruktion har gjorts inom samma tidpunkt, dvs inom preskriptionstiden, får underhållsbidraget krävas ut inom tre månader från det att beslut om företagsrekonstruktionens upphörande meddelades.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så kan man efter tre år från det att ett krav på underhållsbidrag har förfallit inte längre kräva in en betalning av bidraget. Den som skulle betala är med andra ord fri från ansvar då.

Andra och tredje stycket blir bara relevanta vid utmätning, konkurs eller företagsrekonstruktion, och säger att preskriptionstiden vid dessa situationer i vissa fall kan förlängas något.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om du skulle få fler funderingar är du alltid välkommen att åter höra av dig.

Hälsningar,

Aileen PotterRådgivare