Vad för regler finns gällande gåvor till barn?

Kan jag ge min dotter en summa pengar för att hon hjälper och ställer upp för mej? Har bara henne då min son avled för 20 år sedan. Nu undrar jag om min sons barn har rätt till mina pengar också eller gör jag vad ja vill med dom nu när jag lever och är klar i huvudet,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Medan du är i livet finns det ingen reglering gällande vad du får göra med dina pengar, du kan alltså förfoga över dem som du vill och då välja att ge till din dotter.

Däremot kan det vara värt att notera att gåvor som ges till en bröstarvinge, i ditt fall din dotter, som huvudregel avräknas hennes arv om du inte vid gåvotillfället särskilt stadgar att gåvan inte ska avräknas från hennes arv (6 kap. 1 § första stycket ärvdabalken).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare