Vad för brott är det att krocka in i en bil med elsparkcykel?

Hej! En anhörig till mig körde en elsparkcykel full för ett par månader sen och råkade köra in i 3-4 st bilar som stog längs gatan. Han var tvungen att sy rätt många stygn i huvudet efter han kommit till akuten. Han är nu kallad till förhör. Vad kan det bli för straff?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken typ av brott

Att krocka in flera bilar med en elsparkcykel uppfyller kraven för skadeförelse. (Brottsbalken (BrB) 12 kap. 1 §). Med tanke på vad för skador detta rimligen kan orsaka så borde inte värdet för skadorna vara särskilt stora och det borde således räknas som ringa skadegörelse (BrB 12 kap. 2 §). För ringa skadegörelse, och med tanke på omständigheterna, kommer straffet troligtvis vara böter.

Har brottet begåtts med avsikt? - Alkohol

Huvudregel inom straffrätten är att ett brott måste ha begåtts med uppsåt för att vara ett brott (BrB 1 kap. 2 § 1 stycket). Däremot är det viktigt att notara att endast på grund av berusning frias man inte från ansvar då detta brukar räcka för att uppfylla kravet på uppsåt (BrB 1 kap. 2 § 2 stycket).

Skadestånd

Det kan även vara värt att nämna att skadorna som uppkommit även kan ge upphov till att din kompis blir skyldig att betala skadestånd. Skadeståndet som din kompis blir skyldig att betala ska täcka de skador som hen orsakat (Skadeståndslagen 2 kap. 1 §). Skadeståndent kan då rimligtvis omfatta reparationskostnaden och värdeminskningen med tanke på de skador som rimligtvis uppkommit (Skadeståndslagen 5 kap. 7 § 1 stycket 1 p.).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare