FrågaAVTALSRÄTTGåva28/02/2019

Vad finns det för krav vid gåva av ett hus?

Hej

Jag är gift och äger själv en sommarstuga och jag vill lämna som gåva 1/4 var till våra två vuxna barn.

Vi makar är helt överens om detta. Det finns inga lån på sommarstugan.

Jag förstår att ett gåvobrev ska upprättas med ev villkor.

Fråga 1: Utgår jag från aktuellt taxeringsvärde vid beräkning av gåvans värde

Fråga 2: Blir det några avgifter för mottagarna. Det handlar om ren gåva

Fråga 3: Vem tillställer man undertecknade och bevittnade gåvobrev till när det är klart

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om gåvor av fastigheter finner man i Jordabalken (JB).

1. Gåvor brukar värderas baserat på deras marknadsvärde.

2. Det finns ingen gåvoskatt eller liknande i Sverige, det tillkommer alltså inga kostnader.

3. Svaret på din tredje fråga beror på om sommarstugan är en fastighet eller lös egendom. Lös egendom har inga formkraft för gåvan. När det gäller gåva av fast egendom finns det dock formkrav (4 kap 29§ JB). Bland annat måste både de/den som tar emot gåvan och gåvogivare måste skriva under. Vad gäller vittnen är det inget tvång för att gåvan ska vara gilltig, men två vittnen måste ha bevittnat gåvogivarens underskrift för att man ska kunna få lagfart (20 kap 7 § 1p JB).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare