Vad får skrivas i ett samboavtal?

Hej!

Om man som sambo köper hus tillsammans kan man skriva ett samboavtal att vid en eventuellt separation att huset ska skrivas över till en av oss (min sambo i det här fallet), alltså att man inte vill bli utköpt då jag inte gått in med någon kontantinsats så vill jag i så fall bara ge tillbaka den halvan som jag står för på lånet..

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Nedan kommer jag att svara på din fråga, men jag kommer även att ge dig lite information att tänka på när du skriver ett samboavtal.

Avtalsfrihet

I Sverige har vi någonting som kallar för avtalsfrihet. Det innebär att du själv har friheten att ingå avtal med vem du vill och att ni själva får bestämma era avtalsvillkor. Därmed är det fullt möjligt att skriva ett samboavtal efter eget tycke.

Samboavtal

Sambor har möjlighet att avtala bort sambolagen (9 § sambolagen). Formkraven för samboavtal är att det ska vara skriftligt och undertecknas av samborna (9 § 2 stycket sambolagen). Ur en bevisningssynpunkt kan det också vara bra om namnteckningarna är bevittnade, även om det inte är ett formkrav. Det kan även vara bra att veta att det enda som kan göra att ett samboavtal, som följer formkraven, inte gäller är om det vore oskäligt (9 § 3 stycket sambolagen). Det är därmed viktigt att ni inte skriver in oskäliga villkor i ert avtal.

Svar

Det är fullt möjligt att avtala bort sambolagen och skriva ert egna samboavtal, där ni själva får bestämma vad ni avtalar om i enlighet med avtalsfriheten. Kom dock ihåg att ni inte får skriva in oskäliga villkor i ert avtal.

Mina rekommendationer

Om ni känner er osäkra på vad ni ska skriva erat samboavtal så rekommenderar jag er att ni tar hjälp av någon av mina kompetenta kollegor. Ni kan läsa mer om det på Lawlines hemsida.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare