Vad får man skriva i en Facebook-grupp?

Hej!

Min fråga gäller slutna grupper på Facebook.

Om man har en sluten grupp på FB är det då tillåtet att skriva vad som helst i denna grupp. Kan du ex skriva nervärderande saker om andra människor.

Säg tex att några på en arbetsplats skapar en grupp där vissa får vara med men inte andra och sedan skriver de "godkända" kompromenterande saker om övriga på arbetsplatsen. Är detta tillåtet?

Hur stor kan en sluten grupp vara för att den ska räknas som sluten. Ex är " vi som älskar lansvägscykling " en sluten grupp när den har 18 000 medlemmar?

Tacksam för svar //Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras av brottsbalken – BrB – och yttrandefrihetsgrundlagen – YGL.

Ur ett straffrättsligt perspektiv är det främst förtal (enligt 5 kap 1 § BrB och 5 kap 1 § YGL) och förolämpning (enligt 5 kap 3 § BrB och 5 kap 1 § YGL) som får sägas vara aktuella i detta fall.

Förtal är när någon utpekar någon annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller i övrigt lämnar uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning. Undantaget är när den som lämnar uppgiften är skyldig att uttala sig eller om det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt att lämna uppgift i saken, och uppgiften är sann eller om man har skälig grund att tro att den är sann. Bestämmelsen är luddig, men ett absolut grundläggande kärnrekvisit är att säga eller skriva någonting som typiskt sätt kan utsätta en viss person för andras missaktning.

Förolämpning begås genom att tilltala annan med ett kränkande tillmäle, en beskyllning eller genom något annat skymfligt beteende. En straffbar förolämpning får sägas innebära att man säger någonting som typiskt sätt är ägnat att såra någon. Bestämmelsen skiljer sig i grunden från förtal såtillvida att förolämpning riktas direkt mot någon (A förolämpar B), medan förtal handlar om någon annan än den det sägs till (A säger någonting till C som handlar om B och som typiskt sett är ägnat att väcka C:s missaktning mot B).

Att skriva saker i Facebook-gruppen är, om det inte utgör förtal eller förolämpning, straffrättsligt tillåtet. Det kan också vara så att Facebooks egna användarregler sätter gränser för vad som är tillåtet att skriva.

Hade det varit arbetsgivaren som tagit initiativ till eller drivit FB-gruppen hade diskrimineringslagens bestämmelser kunnat bli aktuella. Denna lag är dock inte tillämplig på vanliga kollegor sinsemellan.

Slutligen kan det sägas att gruppens storlek inte gör någon skillnad för huruvida något som skrivs i den utgör ett brott eller inte. Gruppstorleken skulle däremot kunna avgöra hur grovt brottet anses vara: Ju fler som nås av ett förtalande meddelande, desto allvarligare är brottet.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare