Vad får en sambo om andra sambon avlider?

Hej undrar i dessa coronatider... vi är sambos sedan 3 år. 1 år på papper. Vi köpte ett hus so. Han äger o står för lån o lagfart för seda 1 år o 3 mån. Om det händer honom nåt. Typ avlider a corona. Vad händer med mej då? Bara att flytta ut . Får jag ens ta mina tillhörigheter?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Har du rätt till dina tillhörigheter om din sambo avlider?

Du kommer inte gå tomhänt i det fall din sambo avlider. Du har självklart rätt till dina tillhörigheter. Saker som räknas som dina tillhörigheter är saker som du köpt innan du blev sambo och saker som används på fritiden eller för hobbys (7 § sambolagen).

Utöver de tillhörigheter som är 100% dina har du också rätt till 50% av de saker som du och din sambo ägde tillsammans. Om din sambo skulle avlida innebär detta att du behöver begära en bodelning, för att era gemensamma tillhörigheter ska kunna delas lika (8 § sambolagen). De saker ni ägde gemensamt är ert bohag. Bohaget är allt ni har iförskaffat för gemensamt bruk i hemmet, dvs hushållsmaskiner, köksredskap, möbler etc (6 § sambolagen). Eran bostad kommer också ingå i bodelningen, förutsatt att ni flyttade in tillsammans. Om någon av er ägde bostaden innan den andra personen flyttade in är det den personen som ensam äger bostaden (3 § sambolagen).

Måste du flytta om din sambo avlider?

Att det är din sambo som står för lånen och är skriven på lagfarten spelar alltså ingen roll om skälet till att ni köpte bostaden var för att ni båda skulle bo där tillsammans. Ni båda är lika mycket ägare till bostaden. Detta innebär också att du inte nödvändigtvis behöver flytta ut om din sambo dör. Om ni äger bostaden gemensamt äger du fortfarande 50 % av bostaden när din sambo dör. Hans arvingar kommer ärva resterande 50 % av huset. Det innebär att du kan köpa ut hans arvingar (om du har råd) och bli ensam ägare. Om du inte har råd att köpa ut arvingarna kan dem antingen låta dig bo kvar och vänta tills du har råd att köpa ut dem men de har också rätt att tvinga fram en försäljning av bostaden (6 § samäganderättslagen).

Sammanfattning

Du kommer ha rätt till dina tillhörigheter och hälften av bohaget och bostaden. Du kommer förhoppningsvis inte heller behöva flytta. Kom ihåg att det är du som måste begära en bodelning!

Min personliga rekommendation, om du är oroad över vad som skulle ske om din sambo avlider, är att du och din sambo skriver ett s.k samboavtal. För det behöver ni anlita en jurist och utge ersättning. Då kan man exempelvis skriva att du ska få bo kvar i lägenheten under en viss tid efter din sambos bortgång, trots att du inte har råd att köpa ut arvingarna.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare