Vad får chefen säga om arbetstagaren?

Hej!

Jag undrar om min chef, som även är min före detta svärfar, får berätta för sin dotter om jag är sjuk om hon frågar det? Jag har bett han att ej göra det men han svarar bara att om någon frågar honom så svarar han bara ärligt.

Finns det några lagar som säger vad han får berätta för anställda eller andra angående min frånvaro eller sjukskrivning på jobbet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken tråkig situation! Jag ska försöka att hjälpa dig. Nedan finner du ett svar på din fråga.
Det första man får titta på är karaktären av din chefs agerande, det vill säga varför hen väljer att berätta en sak du inte vill att hen ska berätta samt vad hen berättar om dig. Mitt resonemang nedan bygger på att din chefs beteende skulle bedömas som olämpligt.

Tillämpligt lagrum

Arbetsmiljölagen och Brottsbalken (BrB).

Vad gäller?

Det låter som att din chefs agerande påverkar dig och din arbetsmiljö, vilket inte är okej.

En arbetstagare skall ha en bra arbetsmiljö, vilket framgår av 1 kap. 1 § Arbetsmiljölagen. Chefen har ett arbetsmiljöansvar som bland annat innefattar förebyggande av mobbning och hantering av mobbning om sådan eventuellt skulle uppstå.

En chef som sprider saker om en arbetstagare, som t.ex. handlar om att denne utpekas som klandervärd eller brottslig i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämnar uppgift om hen som är ägnad att utsätta hen för missaktning kan bli föremål för förtal, detta framgår av 5 kap. 1 § första stycket BrB.

Det är inte säkert att just din situation skulle falla in under förtal men din chefs agerande kan absolut vara föremål för diskussion.

Om du känner att din chef har gjort fel så kan du kontakta polisen med den information du angivet här. De skulle i sådana fall kunna ge dig vidare rådgivning för hur du kan gå vidare. Andra saker du kan göra är att kontakta ditt fack (om du är med i något sådant), ett eventuellt skyddsombud om det finns på er arbetsplats eller en högre chef.

Slutsats

Bedömningen måste först göras med avseende på karaktären av din chefs agerande. Där tas flera variabler i beaktning. Det skulle kunna vara så att hen har agerat på ett felaktigt sätt mot dig. Du har flera möjligheter att gå vidare med ditt ärende, vilka jag angivet ovan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare