FrågaFAMILJERÄTTGod man27/02/2022

Vad definieras som psykisk störning när man ska få förvaltare eller god man?

vad definieras som psykisk störning när man ska få förvaltare eller godman?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är dessvärre svårt att ge en klar definition av vad som definieras som psykisk störning. För att få förvaltare eller god man krävs emellertid att det är så pass långtgående att personen i fråga inte kan bevaka sina egna intressen. Förvaltare och god man är nämligen där för att beakta huvudmannens intressen.

Som grund för förvaltarskap och godmanskap krävs således att en person är i sådant skick att denne inte kan bevaka sina egna intressen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare