Vad brukar spärrtiden bli vid grov vårdslöshet i trafik?

Hej om man har kört fast än man har återkallat körkort. O gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik. Vad brukar spärrtiden bli då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om återkallelse av körkort och spärrtid finns i körkortslagen. Vid återkallelse av körkort ska det bestämmas en spärrtid inom vilken nytt körkort inte får utfärdas. Det går tyvärr inte att ge ett exakt besked om hur lång spärrtid man normalt sett får, då det måste göras en bedömning i varje enskilt fall. Däremot ska spärrtiden vara minst ett år vid grov vårdslöshet i trafik (5 kap. 6 § körkortslagen). Du kan således räkna med minst ett års spärrtid, det finns en risk för att det blir längre än så då det även handlar om grov olovlig körning. Den längsta spärrtiden som kan utfärdas är tre år.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare