FrågaAVTALSRÄTTGåva06/11/2018

Vad bör jag tänka på när det kommer till gåva av pengar?

Jag skulle vilja ge bort 100 000:- i gåva till var o ett av mina tre syskonbarn. Måste gåvobrev upprättas? Vad bör jag tänka på? Innebär det någon deklarationsskyldighet för mig eller mina syskonbarn? Kan jag bara föra över pengarna på respektive barn bankkonto eller hur ska göra?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få svar på din fråga så får vi gå in och kika i Inkomstskattelagen (IL), Äktenskapsbalken (ÄktB) och Skatteförfarandelagen. I mitt svar så kommer jag att försöka svara på dina frågor i den ordning som du ställde dem.

Du behöver inte upprätta ett gåvobrev

I Sverige finns det inte någon lag om att gåvobrev måste upprättas när det kommer till gåvor om pengar. Ibland väljer dock vissa att upprätta ett gåvobrev för att bevisa att det rör sig om just en gåva, och att den som har fått gåvan inte är skyldig att t.ex. betala något i gengäld. Det är med andra ord ett bevis för att det är en gåva, om det någon gång skulle bli en tvist om detta.

Om du skulle vilja upprätta ett gåvobrev så finns det ett par saker som är bra att ha med

Det finns inte några speciella formkrav för när det kommer till att upprätta gåvobrev för gåvor gällande pengar. Det finns dock ett par saker som kan vara bra att ha med:

- Vem det är som ger bort gåvan, och vem som tar emot den.

- En beskrivning av själva gåvan, i ert fall kan ni t.ex. skriva att det handlar om 100 000 kr.

- En överlåtelseförklaring

- Eventuella villkor för gåvan

- Underskrifter av både den som tar emot gåvan, och den som ger bort den.

- Uppgift om ort och datum

Du kan i gåvobrevet skriva ett villkor om att pengarna ska vara syskonbarnens enskilda egendom

Du kan också skriva in i gåvobrevet att gåvan ska räknas som syskonbarnens enskilda egendom, vilket du kan skriva in som ett villkor i gåvobrevet. Detta innebär att gåvan inte blir giftorättsgods om syskonbarnen skulle vara gifta, vilket resulterar i att pengarna inte kommer att delas med en eventuell make/maka vid en framtida bodelning (ÄktB 7 kap 1 § 2 p och 10 kap 1 §).

Du behöver inte betala skatt eller deklarera för rena gåvor

I Sverige beskattas inte gåvor. Det krävs dock att det ska röra sig om "rena gåvor", vilket innebär att:

- Det ska vara en förmögenhetsöverföring av något slag. I ert fall att du ger dina syskonbarn 100 000 kr.

- Detta ske frivilligt, det får alltså inte röra sig om något tvång.

- Själva avsikten med överföringen är att det ska vara just en gåva, vilket jag uppfattar det som att det är (IL 8 kap 2 §).

Du behöver inte heller deklarera en ren gåva (Skatteförfarandelagen 31 § 2§ 2 p, IL 10 kap 1 §, 13 kap 1 § och 41 kap 1 §).

Det borde därför inte vara några problem med att föra över pengarna till respektive syskonbarns bankkonto. Det enda som kan vara bra att tänka på är att vissa banker har begränsningar för hur stora belopp man kan föra över åt gången och så vidare. Om du har frågor angående det så skulle jag rekommendera dig att vända dig till din bank.

Sammanfattning och råd

Du måste med andra ord inte upprätta ett gåvobrev, förutom om du skulle vilja se till så att gåvan blir dina syskonbarns enskilda egendom. Det kan dock vara bra att skriva ett gåvobrev, om det någon gång skulle bli en tvist gällande gåvan. Du behöver inte heller betala skatt för gåvan, eller deklarera.

Om du skulle vilja ha hjälp med att skriva gåvobrev, så kan jag rekommendera Lawlines avtalsrobot. Du kan genom avtalsroboten utforma anpassade gåvobrev direkt på datorn för ett fast pris. Du är givetvis också varmt välkommen att kontakta våra jurister på info@lawline.se, om du hellre skulle vilja det.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och önskar ett stort lycka till i framtiden!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare